בספרו החדש יפן במבט אישי מספר לנו בן עמי שילוני על סוד הצמצום ויופי הפשטות גם בארמון הקיסר.
העדר הפאר בולט גם במקדשים הפשוטים ברחבי יפן.
המקדשים היפניים, הן של דת השינטו והן הבודהיסטים בנויים מעץ. בחלקם צבועים בצבע אדום שהוא הצבע החגיגי של יפן.
במקדשים הבודהיסטים יש פסלים, תמונות,נרות וקישוטים, אך הבניינים עצמם נמוכים ברובם וצורתם פשוטה.
המבנים המרשימים הם הפגודות שעשויות גם מעץ.
הכת הבודהיסטית שהשפיעה מאד על הארכיטקטורה ביפן היתה כת הזן הדוגלת בפשטות, בהפשטה ובמינימליזם.
הזן פרץ לו את דרכו ביפן והשפיע כמעט בכל תחומי החיים של המאמינים בו.
טכס התה ( כמו כל דבר בזן ) הפך ל"דרך" ( דו ). פעילות מושלמת המובילה להתעלות נפשית.
החשוב מכל הוא הטכס וההיבט האסתטי של ההכנה ולא שתיית התה.
שילוני ממשיך ומתאר שהטכס מורכב מסדרה של תנועות קבועות ( קאטה ) הנלמדות בנפרד ומצטרפות זו לזו.
העיקרון של ה זן - שביצוע מושלם מוביל להתעלות נפשית ולהארה, הביא לכך שמשפסקו המלחמות הפכו אומנויות הלחימה ל"דרכים" לאימון נפשי ולחישול האופי.
אומנויות הלחימה הפכו ל"דרך לחימה" ( בודו ). ערכי ההתנהגות של הסמוראים הפכו ל"דרך הלוחם" ( בושידו ).
המטרה לא היתה עוד הכרעת האויב , אלא הכנעת האני באמצעות שליטה עצמית וביצוע יפה ומושלם.
הביצוע המושלם הפך חשוב יותר מאשר הניצחון
.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה