הבלוג יעסוק בעיקר בנושא אומנויות לחימה יפניות בדגש על האומנויות הבאות :



איאיידו ( IAIDO ) - אומנות שליפת החרב.



ג'ודו (JODO ) - אומנות ההתגוננות במקל נגד חרב וכלי נשק נוספים.



קנדו (KENDO ) - אומנות הסיוף היפני





אשתדל לכתוב במגבלות הזמן העומד לרשותי ומקווה שהקוראים ימצאו בו עניין.


קוראים במעוניינים להרשם לבלוג ניתן לעשות זאת למתה בסעיף : קוראים.


























































































יום רביעי, 4 במאי 2011

והבוקר - החיתוך הנכון - דגשים

ידידים רבים שואלים אותי כל פעם מחדש על החיתוך בחרב. "מה הבעיה ? מה כל כך מסובך"?- הם שואלים , ועונים לעצמם
את התשובה : "מרימים את החרב בשתי ידיים ועושים תנועה של חיתוך וזהו."
"ובכן, ( אני עונה תמיד ) אתם צודקים , יתכן ואין בעיה וזה בכלל לא מסובך - כל אחד יכול."

וכאן המקום להסביר מה משמעותו של החיתוך ומהו החיתוך הנכון \ האמיתי ?
אלו הם עשרת הכללים שאני מנסה לשמר אותם לעצמי :
הערה :
לפני שאסביר הייתי מבקש לסייג מעט את תשובתי. לא בדקתי כמובן את כל סוגי החיתוכים בשיטות אחרות באיאיי,
ובדברי אתייחס לשיטה בה אני מתאמן :  MUSO   SHINDEN   RYU

ניקח לדוגמא את החיתוך הבסיסי הראשון הקרוי : Shomen - Giri. ובכן אציג כמה דגשים עיקריים :
1. האחיזה של ידית החרב-(הצוקא).
    יש משמעות גדולה לאחיזה נכונה של החרב כאשר שתי האצבעות האחרונות של כל יד סוגרות ולוחצות על הצוקא.
    ההרגשה המתלווית לאחיזה היא שכאילו סוחטים סמרטוט ריצפה . גם המרחק בין הידיים מוכתב ונעשה בצורה מסויימת.
    ( לא אוחזים בחרב כמו במקל בייסבול ).

2. "טעינת החיתוך" -
    בשלבי הרמת החרב החרב לחיתוך מתבצע שלב הנקרא : "טעינת החיתוך". כל האנרגיה עולה מהבטן התחתונה
   ( מההארה ) ומתרכזת בחרב , מוכנה לפרוץ קדימה ולהשתחרר לכיוון היריב. חשוב לציין שבשלב הזה אין תחנות ביניים,
   אין עצירות בדרך. מרגע שהאיידוקה החליט לחתוך- אין עצירה .  החיתוך הוא ברצף מתמשך וחד משמעי !
  
3.בחיתוך הזה - יד שמאל היא היד החותכת
   אחיזת ידית החרב חייבת להיות חזקה מאד כולל הלחץ ע"י שתי האצבעות
   הקטנות על מנת שהחרב לא "תרקוד- תעלה ותרד "בסיום החיתוך. ( אסור לחרב לזוז מ"מ בסיום החיתוך, ויש נקודה
   מסויימת שאליה החרב חייבת להגיע )

4.שיא החיתוך-
   שיא החיתוך כאן הוא בגובה הפנים של היריב ( הדמיוני העומד מולך ) - ולא למתה - כפי שנהוג לחשוב.
   החיתוך "הסתיים" אחרי שהחרב עברה את גובה פני היריב והגרון. אחרי שיא החיתוך החרב תרד מעט באיטיות עד
   לנקודה שאליה היא צריכה להגיע.

5.כוונות -
   האיידוקה חייב להרגיש שמולו עומד יריב אמיתי וכוונתו היא לחתוך אותו באמת. הוא צריל לשדר את הכוונות בעיניים
   שלו .

6. "נפילת החרב" -
   צריך להקפיד כשהחרב למעלה שהיא לא "תיפול" אחורה , ושהצוקא תהיה מעל ראשו של האיידוקה. ( הוא צריך
   לראות את קצה הצוקה קאשירה.

7. תנועה לפני החרב-
    צריך להקפיד לא לנוע לחיתוך עם הגוף "לפני החרב". החרב "יוצאת" ראשונה לפני הגוף.

8. כוח -
    החיתוך מתבצע באמצעות הידיים ( וצריך שיהיו חזקות ), אך אסור להפעיל כוח. לא "זורקים" את החרב בכוח.
    לא מפעילים כוח בכלל בחיתוך. החיתוך לא מבוצע מהכתפיים ( למרות שהן "עובדות" ) אלא מהבטן.
    תנועת הידיים בסיום החיתוך בצורה של התכנסות פנימה ( כאילו גב היד מופנה לריצפה )
    הגוף חייב להישאר יציב ומאוזן אחרי החיתוך אך רגוע מאד.

9.נשימה נכונה -
   בשלב החיתוך לא שואפים אוויר- רק פולטים .  שאיפת האוויר מתבצעת קודם לכן ( שאיפת אוויר למילוי 
   חלל הבטן , בלי להעלות את החזה \הכתפיים למעלה ) - בשלב "טעינת" החיתוך.

10."זאנשין" -
    ביצעת חיתוך אחד , בסיומו האיידוקה חייב להשאר בדריכות , בכוננות \ מוכנות לכל דבר אשר יצוץ בהמשך.

סיכום : באמת לא מסובך , וכל אחד יכול , רק לעבוד לפי הכללים.

.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה